Home  Historie  Van 1900 tot nu

Van 1900 tot nu

Reclame bouwterrein Bosch en DuinDe beschrijving van de historie van Bosch en Duin en omstreken beperkt zich in deze rubriek tot het aandachtsgebied van de gelijknamige vereniging. Dat wil grofweg zeggen: Bosch en Duin en Huis ter Heide en Den Dolder tussen de Amersfoortseweg en de spoorlijn in Den Dolder. Het verschil is dat deze delen van Huis ter Heide en Den Dolder villawijken zijn en Bosch en Duin een bewoond natuurgebied is, uniek door de vele natuurgebieden en de afmetingen van de plots.

Door de landschappelijke, historische en maatschappelijke overeenkomsten en belangen zijn deze delen van de drie dorpen nauw met elkaar verbonden. Daarom hebben de bewoners een gezamenlijke Wijkvisie voor Den Dolder, Huis ter Heide en Bosch en Duin opgesteld en trekken zij regelmatig samen op bij de verdediging van hun belangen.

De vroegste geschiedenis is goed gedocumenteerd. Voor de latere historie bevatten de uitgaven van de Historische Vereniging Den Dolder een schat aan informatie. De belangrijkste bronnen voor Huis ter Heide en Bosch en Duin zijn de archieven van de Vereniging Bosch & Duin e.o. en voor de meer recente geschiedenis ook Bosch & Duin’s Belang, later Bosch en Duin Magazine.