Home  Nieuws  Raadslid worden, iets voor u?

Raadslid worden, iets voor u?

Heeft u wel eens overwogen om raadslid te worden? De volgende gemeenteraadsverkiezingen zijn pas in maart 2026 maar voor wie serieus wil overwegen om zich verkiesbaar te stellen is het nu een goed moment. Niet alleen regeren maar ook kandidaatstellen is vooruitzien.

Belangrijk in de overweging is een zo goed mogelijk beeld krijgen van het werk van een raadslid. Wat kan en moet een raadslid eigenlijk? En moet je hoog opgeleid zijn, veel werkervaring hebben, is het te combineren met jonge kinderen?
Op deze en andere vragen wordt antwoord gegeven tijdens de workshop ‘Raadslid worden, iets voor mij?’ op zaterdagochtend 14 september. Het eerste deel gaat over formele taken, rechten en processen van de gemeenteraad en aansluitend gaan deelnemer zelf aan de slag met het innemen, formuleren en verdedigen van een standpunt.
Aan het eind van de ochtend is er ruimte om in gesprek te gaan met huidige raadsleden en vertegenwoordigers van lokale (afdelingen van) politieke partijen.
Geïnteresseerd om mee te doen? Er is ruimte voor 33 deelnemers, aanmelden kan bij raadsgriffie@zeist.nl.

Hoe divers moet een gemeenteraad zijn?
Daarover verschillen de meningen maar de huidige raad bestaat uit 22 mannen en 11 vrouwen. De jongste is nog net 26, de oudste 80 en de gemiddelde leeftijd ligt ruim boven de 50.
Uit ervaring blijkt dat vrouwen die geïnteresseerd zijn in het raadslidmaatschap het prettig vinden om de ervaringen te horen van vrouwelijke raadsleden en bestuurders.
Dat kan op zaterdagochtend 28 september tijdens de bijeenkomst ‘Raad zoekt vrouw(en)’. Een mooie gelegenheid om in gesprek te gaan met vrouwelijke raadsleden, wethouders en burgemeester.
De bijeenkomst is in principe gericht op vrouwen maar vanzelfsprekend is iedereen welkom. Wel graag aanmelden bij raadsgriffie@zeist.nl.

Zie ook: https://www.zeist.nl/gemeente-bestuur-en-organisatie/gemeenteraad/raadslid-zijn-en-worden