Home  Sociëteit  Agenda  Sociëteitsavond op 16 oktober: "Zijn Parkinson en dementie te voorkomen?"
16 okt woensdag • 2024

Sociëteitsavond op 16 oktober: "Zijn Parkinson en dementie te voorkomen?"

We worden ouder en het aantal mensen met de ziekte Parkinson neemt verder toe. Zo'n 60.000 Nederlanders hebben te kampen met de ziekte Parkinson en neurologen verwachten een verdubbeling van het aantal patiënten in de komende 10 tot 20 jaar.

Uit onderzoek blijkt dat niet alleen ouderdom en genetische risicofactoren maar ook omgevingsfactoren, zoals bestrijdingsmiddelen en tri-chloorethyleen (TCE wordt vooral gebruikt in industriële toepassingen) een rol te spelen bij het ontstaan van deze ziekte.

Er is tot nu toe geen genezing mogelijk, maar er is wel hoop dat je de ziekte uit kan stellen of vertragen. Dit blijkt uit onderzoek. Momenteel is neuroloog Dr Darweesh betrokken bij het onderzoek aan het RadboudUMC naar het effect van bewegen op toekomstige gezondheidsrisico's, in het bijzonder bij de ziekte van Parkinson. En, hoe zit dat bij dementie?

Dr. Sirwan Darweesh is werkzaam als neuroloog en hoofdonderzoeker in het Radboudumc Expertisecentrum voor Parkinson en Bewegingsstoornissen. Hij leidt een onderzoekslijn naar de preventie van de Ziekte van Parkinson. Sirwan is opgegroeid in Bosch en Duin en heeft zijn gymnasium-opleiding aan het Christelijk Lyceum Zeist gevolgd. Hij komt nog regelmatig in Bosch en Duin op bezoek bij zijn vader Khalid Darweesh en bonusmoeder Dineke Borghuis.

Cateraar MetMieke uit Huis ter Heide zal deze keer een mediterraans diner verzorgen. MetMieke koopt bewust lokaal in, haar producten zijn huisgemaakt en er wordt rekening gehouden met de gezondheid van mens en wereld.

Graag tot de 16e!

Leyla Boumans, sociëteit

Locatie: Tennisvereniging Bosch & Duin Dennenweg 6 3735 MS Bosch en Duin

Datum: 16 oktober 2024

Bar open: 18.30 uur

Buffet: 19.00 uur

Kosten diner: € 15,00

1) AANMELDEN Meld u aan uiterlijk maandag 14 oktober 12 uur door aanklikken van aanmeldvak hierboven. U komt op onze website waar u inlogt en zich aanmeldt.

Reminder: om te kunnen inloggen dient uw lidmaatschap op de website wel geactiveerd te zijn. Heeft u dat nog niet gedaan of lukt het inloggen niet, neem dan contact met ons op via e-mail: secretaris verenigingboschenduin

P.S. Wilt u graag vegetarisch eten, geef dit tijdig aan ons door via e-mail naar: societeit@verenigingboschenduin.nl

2) BETAAL VOORAF, alvast dank!

Toelichting: Betalen voor de maaltijd kan niet meer aan de bar, maar alleen digitaal en vooraf. De drankjes en eventuele andere consumpties kunnen wel aan de bar worden afgerekend. Dit maakt het gemakkelijker voor de vrijwilligers van beide verenigingen.

U kunt betalen door over te maken naar:

Rekeningnummer NL46INGB0000542489

Vereniging Bosch en Duin e.o.

o.v.v. Sociëteitsavond 16 oktober 2024 & aantal deelnemers